Hulp nodig bij een van onderstaande situaties?
Heb je ruitschade aan je auto, een cyberincident of hulp van je rechtsbijstand nodig? Schade melden is dan niet nodig. Neem rechtstreeks contact op met onze partners.
Maak gebruik van onze Ruitschadeservice
Als je alleen ruitschade hebt (dus zonder blikschade) hoef je dat niet bij ons te melden. Heb je Beperkt Casco of Volledig Casco (All Risk) dekking? Maak dan gebruik van onze Ruitschadeservice. Wij werken samen met Carglass, Autotaalglas, A.Glas en 123Ruit. Dit zijn specialisten in reparatie en vervanging van autoruiten. Kies één van deze bedrijven en maak online een afspraak.
Als je gebruik maakt van onze Ruitschadeservice:
- Betaal je niets als de ruit wordt gerepareerd
- Wordt het eigen risico verminderd als de ruit moet worden vervangen
- Hoef je niets voor te schieten, de factuur gaat rechtstreeks naar ons
Doe direct aangifte van diefstal van je voertuig
Meld de diefstal van je voertuig (auto en/of aanhanger) direct bij het Landelijke Aangifteloket Gestolen Voertuigen (AGV) van de politie. Het loket is op alle dagen bereikbaar via 088 - 66 28 288.
Om telefonisch aangifte te doen heb je het kentekenbewijs, meldcode en je rijbewijs nodig. Zo vergroot je de kans dat je voertuig wordt teruggevonden. Meld de diefstal de eerstvolgende werkdag ook telefonisch bij ons. Wij schorsen dan het kenteken, om te voorkomen dat je nog langer aansprakelijk bent voor schade die de dief eventueel met je auto aanricht. Wil je meer weten? Bekijk dan het artikel: Wat moet je doen bij diefstal van je auto?
Diefstal van een bromfiets, scooter of speed-pedelec
Bij een bromfiets, scooter of speed-pedelec moet de diefstal online worden gemeld bij Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). Hier wordt uitgelegd welke stappen je moet doorlopen.
Alleen WA verzekerd en schade veroorzaakt door een ander?
Heb je geen Volledig Casco (All Risk) dekking, en is je motorrijtuig aangereden door een ander motorrijtuig? Ook deze schade kun je bij ons melden. Wij helpen je graag met de afwikkeling. Dit noemen we Directe Schadeafhandeling. Je kunt hiervan gebruik maken als:
- Het gaat om een aanrijding tussen jouw motorrijtuig en één ander motorrijtuig en
- Je hebt het motorrijtuig zelf verzekerd voor WA of WA Beperkt Casco en
- Je hebt een door beide partijen ondertekend schadeformulier en
- Je bent niet of niet volledig aansprakelijk voor de botsing en er bestaat geen discussie over de toedracht en
- Bij geen van de betrokkenen is sprake van letselschade en
- Zowel jouw personenauto als het andere motorrijtuig hebben een Nederlands kenteken.
Jouw voordelen als je gebruik maakt van Directe Schadeafhandeling:
Je hoeft niet zelf uit te zoeken bij wie de ander verzekerd is of in gesprek te gaan met de tegenpartij wie aansprakelijk is. Wij nemen dit van je over.
Je hoeft niet te wachten op je schade-uitkering tot de schade verhaald is. Pas nadat de schade is vastgesteld en (geheel of gedeeltelijk) aan jou is uitgekeerd, verhalen wij de schade bij de aansprakelijke verzekeraar.
Een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer
Werd jouw auto aangereden door een ander motorvoertuig en is de dader doorgereden zonder zich bekend te maken? Of is de veroorzaker niet verzekerd? Dan kun je wellicht een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer.
Het is wel belangrijk dat je bewijsstukken van de schade hebt. Zonder de juiste bewijsstukken zal het Waarborgfonds niet vergoeden. Verzamel daarom altijd bewijs van de aanrijding. Doe direct aangifte bij de politie, en zorg dat je de gegevens van getuigen hebt. Maak ook foto's van de schade.
Kan het Waarborgfonds de schade vergoeden? Doe de check.
Heb je een Volledig Casco (All Risk) autoverzekering of een rechtsbijstandverzekering bij ons? Log dan in op je account en meld je schade. Wij kunnen namens jou de claim bij het Waarborgfonds indienen.
Heb je al een lopende schade bij ons?
Volg de stappen hieronder om snel inzicht te krijgen in de status van een gemelde schade. We adviseren je in te loggen in plaats van met ons te bellen. Dit scheelt tijd en kan op elk moment wanneer het jou uitkomt.
Log in om de status te zien, 24/7
- 1Log in je OpGroen account
- 2Maak geen nieuwe schade aan, maar navigeer naar Mijn Schades via de link hieronder
- 3Als het nodig is, kan je documenten toevoegen via Bekijk dossier onder Mijn schades
- 4En door! Heb je een vraag over de behandeling? Gebruik dan de knop 'Verstuur bericht'.
Direct een nieuwe schade melden
In het geval van een nieuwe schade melding adviseren we je de onderstaande stappen te volgen

Geen noodgeval, wel direct schade melden
- 1Meld de schade in je account wanneer het jou uitkomt. 24/7, zonder wachtrij.
- 2Voeg direct foto's en bijlagen toe, dan kunnen wij je schade snel afhandelen.
- 3Volg zelf je schademelding en stel vragen wanneer je wilt.
Heb je dringend hulp nodig?
Bij pech in Nederland
Heb je pech met je motorvoertuig in Nederland?
Bel dan met de hulpdienst. Zij zijn dag en nacht bereikbaar.
Allianz Global Assistance: 020 - 592 97 91
Bij pech of ongeval buiten Nederland
Heb je dringend hulp nodig vanwege pech of een ongeval of ziekenhuisopname?
Dan kun je dag en nacht contact opnemen met de SOS alarmcentrale.
Wat te doen bij aanrijding in het verkeer
Heb je een aanrijding gehad met een andere betrokkene? Vul dan in ieder geval (samen met de tegenpartij) altijd een Europees schadeformulier in en maak foto's van de situatie en de schade.

Stuur ons het Europees schadeformulier
- 1Vul samen met de tegenpartij de voorzijde van het Europees schadeformulier in (de achterzijde kun je later zelf doen)
- 2Vermeld duidelijk hoe het ongeluk gebeurde.
- 3Vermeld duidelijk wat de schade is en waar jouw voertuig beschadigd is.
- 4Vermeld duidelijk wie er gewond is geraakt en waaraan die verwondingen zijn.
- 5Maak foto's van de situatie ter plaatse en de schade.
Als je een smartphone hebt, kun je de schade samen met de tegenpartij ook digitaal melden via de app of website Mobielschademelden.nl. Je hoeft dan geen Europees aanrijdingsformulier in te vullen.
Als je geen schadeformulier bij de hand hebt en ook geen smartphone, noteer dan van de tegenpartij de naam, het adres, het kenteken, de verzekeringsmaatschappij en het polisnummer en vul later zelf het formulier in. Lees meer over het schadeformulier.
Andere tips bij aanrijdingen
Aanrijding met wild dier
Als je een wild dier zoals een ree, hert, wolf of zwijn hebt aangereden, ben je verplicht dat te melden bij de politie via 0900 - 88 44, ook als het dier niet blijft liggen. Waarom dat zo is en wat je wel en niet moet doen lees je op wildaanrijding.nl.
Is je auto Beperkt Casco of Volledig Casco verzekerd? Dan wordt schade als gevolg van een aanrijding met een dier vergoed zonder dat dit invloed heeft op je BM korting.
Ben je onze tegenpartij?
Heb je een aanrijding gehad met een voertuig wat bij ons verzekerd is en is onze verzekerde aansprakelijk? Ook als je alleen WA verzekerd bent, kun je tegenwoordig de schade melden op je eigen autoverzekering. Die zal in veel gevallen de schade met u afwikkelen en verhalen op ons. Dat wordt Directe Schadeafhandeling genoemd.
Je kunt ook je rechtsbijstandverzekering aanspreken om de schade bij ons te claimen. Om je claim te beoordelen hebben we altijd een ingevuld Europees schadeformulier nodig plus de offerte van een schadeherstelbedrijf. Mail de claim naar mijnschade@opgroen.nl. Mogelijk sturen we zelf nog een schade-expert. Daar informeren we je natuurlijk over.
Wanneer bel je de politie?
- Bel altijd 112 als iemand ernstig gewond raakt of overlijdt.
- Daarnaast bel je 112 als je ruzie krijgt met de tegenpartij waardoor je je bedreigd voelt of in gevaar komt.
- Als de tegenpartij een ernstige verkeersovertreding maakt zoals door rood rijden of met alcohol op rijden: bel 0900 8844.
- Als de tegenpartij weg is gegaan zonder gegevens achter te laten, doe je aangifte.
- Bij inbraak in je auto doe je aangifte.
- Bij diefstal van je auto of motor bel je het Aangifteloket Gestolen Voertuigen op 088 - 008 74 44.
Eenzijdige aanrijding
Gaat het om een eenzijdige schade zoals een aanrijding van een verkeersbord of paaltje? Ook als je alleen WA verzekerd bent (voor schade die je veroorzaakt aan anderen) moet je de schade melden. Mogelijk wil de gemeente de schade verhalen.
Schade melden, en weer door
Meld je schade online
Maak melding compleet
Behandeling schade
Afgehandeld
Nog meer informatie over schade met of aan je vervoermiddel

Alles over het Europees schadeformulier

Wat moet je doen bij diefstal van je auto?

Mijn auto is total loss: wat moet ik doen?

Alles over schadevrije jaren
Waarvoor ben je verzekerd?
Of de schade aan je voertuig verzekerd is, is afhankelijk van de basisdekking die je hebt gekozen. Hieronder zie je een overzicht van welke schades verzekerd zijn met welke dekking.
Verlies van schadevrije jaren
Een schade heeft geen invloed op de no-claimkorting als we de schade kunnen verhalen op de veroorzaker. Ook bij schades die vallen onder de Beperkt Casco (WA+) dekking verlies je geen schadevrije jaren. Dat gebeurt wel als wij jouw schade en/of de schade van de tegenpartij moeten vergoeden omdat je de aanrijding zelf hebt veroorzaakt. Lees meer over schadevrije jaren.
Claimen of voor eigen rekening nemen?
Je kunt besluiten dat je de schade zelf betaalt. Dat kun je overwegen als de schade minder is dan de premie die je moet bijbetalen door de terugval. Je leest hier meer over op de pagina Schade claimen na een auto-ongeluk. Bel de OpGroen Schadedesk op +31 (0)88 810 81 55 voor een berekening en een advies.