Schade met je auto, motor, bromfiets, scooter of fiets

Heb jij schade opgelopen in het verkeer met je auto, motor, bromfiets of scooter? Op deze pagina lees je hoe je de schade kunt melden, welk bewijs wij nodig hebben, welke reparateurs voor je klaar staan, of je schade no-claim invloed heeft en hoe wij je schade gaan behandelen.

Illustratie blikschade

Blikschade aan je auto

Laat de schade herstellen via de OpGroen Schade Service

  • Binnen Nederland krijg je een gratis leenauto gedurende de reparatie van je auto
  • Je hebt een lager eigen risico
  • Wij betalen de rekening, onder aftrek van je eigen risico, rechtstreeks aan het herstelbedrijf

Hulp nodig bij een van onderstaande situaties?

Heb je ruitschade aan je auto, een cyberincident of hulp van je rechtsbijstand nodig? Schade melden is dan niet nodig. Neem rechtstreeks contact op met onze partners.

Heb je al een lopende schade bij ons?

Volg de stappen hieronder om snel inzicht te krijgen in de status van een gemelde schade. We adviseren je in te loggen in plaats van met ons te bellen. Dit scheelt tijd en kan op elk moment wanneer het jou uitkomt.

Log in om de status te zien, 24/7

  1. 1Log in je OpGroen account
  2. 2Maak geen nieuwe schade aan, maar navigeer naar Mijn Schades via de link hieronder
  3. 3Als het nodig is, kan je documenten toevoegen via Bekijk dossier onder Mijn schades
  4. 4En door! Heb je een vraag over de behandeling? Gebruik dan de knop 'Verstuur bericht'.

Direct een nieuwe schade melden

In het geval van een nieuwe schade melding adviseren we je de onderstaande stappen te volgen

OpGroener Olivia

Geen noodgeval, wel direct schade melden

  1. 1Meld de schade in je account wanneer het jou uitkomt. 24/7, zonder wachtrij.
  2. 2Voeg direct foto's en bijlagen toe, dan kunnen wij je schade snel afhandelen.
  3. 3Volg zelf je schademelding en stel vragen wanneer je wilt.

Heb je dringend hulp nodig?

Wat te doen bij aanrijding in het verkeer

Heb je een aanrijding gehad met een andere betrokkene? Vul dan in ieder geval (samen met de tegenpartij) altijd een Europees schadeformulier in en maak foto's van de situatie en de schade.

Afbeelding Europees schadeformulier

Stuur ons het Europees schadeformulier

Stuur ons altijd het Europees aanrijdingsformulier als je een aanrijding hebt gehad. Het maakt niet uit of dat met een ander motorvoertuig, fietser of voetganger is of met een vast object of een dier.
  1. 1Vul samen met de tegenpartij de voorzijde van het Europees schadeformulier in (de achterzijde kun je later zelf doen)
  2. 2Vermeld duidelijk hoe het ongeluk gebeurde.
  3. 3Vermeld duidelijk wat de schade is en waar jouw voertuig beschadigd is.
  4. 4Vermeld duidelijk wie er gewond is geraakt en waaraan die verwondingen zijn.
  5. 5Maak foto's van de situatie ter plaatse en de schade.

Als je een smartphone hebt, kun je de schade samen met de tegenpartij ook digitaal melden via de app of website Mobielschademelden.nl. Je hoeft dan geen Europees aanrijdingsformulier in te vullen.

Als je geen schadeformulier bij de hand hebt en ook geen smartphone, noteer dan van de tegenpartij de naam, het adres, het kenteken, de verzekeringsmaatschappij en het polisnummer en vul later zelf het formulier in. Lees meer over het schadeformulier.

Andere tips bij aanrijdingen

Illustratie Aanrijding wild dier met je voertuig

Aanrijding met wild dier

Als je een wild dier zoals een ree, hert, wolf of zwijn hebt aangereden, ben je verplicht dat te melden bij de politie via 0900 - 88 44, ook als het dier niet blijft liggen. Waarom dat zo is en wat je wel en niet moet doen lees je op wildaanrijding.nl.

Is je auto Beperkt Casco of Volledig Casco verzekerd? Dan wordt schade als gevolg van een aanrijding met een dier vergoed zonder dat dit invloed heeft op je BM korting.

Illustratie Ben je onze tegenpartij?

Ben je onze tegenpartij?

Heb je een aanrijding gehad met een voertuig wat bij ons verzekerd is en is onze verzekerde aansprakelijk? Ook als je alleen WA verzekerd bent, kun je tegenwoordig de schade melden op je eigen autoverzekering. Die zal in veel gevallen de schade met u afwikkelen en verhalen op ons. Dat wordt Directe Schadeafhandeling genoemd.

Je kunt ook je rechtsbijstandverzekering aanspreken om de schade bij ons te claimen. Om je claim te beoordelen hebben we altijd een ingevuld Europees schadeformulier nodig plus de offerte van een schadeherstelbedrijf. Mail de claim naar mijnschade@opgroen.nl. Mogelijk sturen we zelf nog een schade-expert. Daar informeren we je natuurlijk over.

Illustratie Wanneer bel je de politie?

Wanneer bel je de politie?

  • Bel altijd 112 als iemand ernstig gewond raakt of overlijdt.
  • Daarnaast bel je 112 als je ruzie krijgt met de tegenpartij waardoor je je bedreigd voelt of in gevaar komt.
  • Als de tegenpartij een ernstige verkeersovertreding maakt zoals door rood rijden of met alcohol op rijden: bel 0900 8844.
  • Als de tegenpartij weg is gegaan zonder gegevens achter te laten, doe je aangifte.
  • Bij inbraak in je auto doe je aangifte.
  • Bij diefstal van je auto of motor bel je het Aangifteloket Gestolen Voertuigen op 088 - 008 74 44.

Eenzijdige aanrijding

Gaat het om een eenzijdige schade zoals een aanrijding van een verkeersbord of paaltje? Ook als je alleen WA verzekerd bent (voor schade die je veroorzaakt aan anderen) moet je de schade melden. Mogelijk wil de gemeente de schade verhalen.

Schade aan een ander voertuig dan een auto?

Meld de schade snel en effectief in je account.

Schade melden, en weer door

Icoon Schade melden stap 1

Meld je schade online

Log in op je account en meld je schade 24/7. Dit is de snelste en makkelijkste manier om het te doen. Scheelt jou weer tijd.
Icoon Schade melden stap 2

Maak melding compleet

Vul je schademelding aan met extra info zoals foto’s, aankoopbonnen of reparatiefacturen. Dit doe je bij Mijn schades in je account. Zodra je dossier compleet is, gaan we binnen drie werkdagen aan de slag met je schademelding.
Icoon Schade melden stap 3

Behandeling schade

De experts bij OpGroen Assuradeuren pakken vervolgens je schademelding op. Zij zijn de schakel tussen OpGroen en de verzekeraars en zorgen voor een snelle en efficiënte afhandeling. Zodra je bericht krijgt dat je recht hebt op een vergoeding, storten wij het bedrag binnen tien werkdagen op je rekening.
Icoon Schade melden stap 3

Afgehandeld

Heb je schade, diefstal of annulering gemeld? Je vindt alles terug bij Mijn schades in je account. Hier volg je de status van je schade, waar en wanneer het jou uitkomt. Ook kun je hier je eigen risico bekijken en zien welk bedrag we aan je hebben vergoed. En dan? Dan kun je weer door!

Nog meer informatie over schade met of aan je vervoermiddel

Waarvoor ben je verzekerd?

Of de schade aan je voertuig verzekerd is, is afhankelijk van de basisdekking die je hebt gekozen. Hieronder zie je een overzicht van welke schades verzekerd zijn met welke dekking.

BASISDEKKING
WA
WA+
All Risk
Schade aan anderen
Hulp na ongeval in binnen- en buitenland
Pechhulp in binnen- en buitenland
Ruitschade
Brand- en stormschade
Diefstal en inbraak
Aanrijding met dieren
Vandalisme
Schade veroorzaakt door jezelf

Verlies van schadevrije jaren

Een schade heeft geen invloed op de no-claimkorting als we de schade kunnen verhalen op de veroorzaker. Ook bij schades die vallen onder de Beperkt Casco (WA+) dekking verlies je geen schadevrije jaren. Dat gebeurt wel als wij jouw schade en/of de schade van de tegenpartij moeten vergoeden omdat je de aanrijding zelf hebt veroorzaakt. Lees meer over schadevrije jaren.

Claimen of voor eigen rekening nemen?
Je kunt besluiten dat je de schade zelf betaalt. Dat kun je overwegen als de schade minder is dan de premie die je moet bijbetalen door de terugval. Je leest hier meer over op de pagina Schade claimen na een auto-ongeluk. Bel de OpGroen Schadedesk op +31 (0)88 810 81 55 voor een berekening en een advies.

Veelgestelde vragen over schade onderweg