Schade aan een ander of als je rechtsbijstand nodig hebt
Heb je schade veroorzaakt bij iemand anders, wil je iemand anders aansprakelijk stellen voor jouw schade of heb je een juridisch conflict? Op deze pagina lees je wat je het beste kunt doen en hoe wij kunnen helpen.
Heb je schade veroorzaakt aan of bij iemand anders?
- Vraag of de betrokkene zelf is verzekerd voor de schade. Waarom? Bij schade aan spullen bijvoorbeeld, betaalt de eigen verzekering vaak de nieuwwaarde of aankoopprijs, op de aansprakelijkheidsverzekering is dat altijd de dagwaarde.
- Is de betrokkene niet zelf verzekerd voor de schade of wil die de schade niet zelf melden? Meld dan de schade bij ons.
- Beschrijf wat er is gebeurd, hoe en wat de schade is
- Zeg niet of je aansprakelijk bent. Ontvang je een brief of dagvaarding? Stuur die dan naar ons. Reageer niet zelf.
Heb jij of heeft een gezinslid de spullen van iemand anders beschadigd? Of is er iemand gewond geraakt door toedoen van iemand van je gezin of een huisdier?
Zodra je aansprakelijk wordt gesteld, kun je ons inschakelen. Aan de hand van jouw omschrijving beoordelen wij of je aansprakelijk bent.
Wil je juridisch advies of een geschil melden op je rechtsbijstandverzekering? Je hoeft de kwestie niet bij ons te melden
Maak rechtstreeks gebruik van de dienstverlening van je rechtsbijstandverzekering. Gespecialiseerde juristen geven adviezen en helpen je bij het conflict.
Heb je een andere verzekeringsmaatschappij? Op je polisblad of in de polisvoorwaarden vind je de contactgegevens.
Heb je geen rechtsbijstandverzekering of biedt die geen dekking voor het conflict? Overweeg dan Rechtshulp On Demand: advies of juridische hulp tegen betaling.
Heeft iemand bij jou schade veroorzaakt en wil je zelf de veroorzaker aansprakelijk stellen? Een voorbeeldbrief vind je op de website van het Juridisch Loket.
Tip: Als je zelf een verzekering hebt die dekking biedt, meld de schade dan daarop. Je eigen verzekering vergoedt vaak de nieuwwaarde. Een aansprakelijkheidsverzekering vergoedt altijd de dagwaarde.
Heb je al een lopende schade bij ons?
Volg de stappen hieronder om snel inzicht te krijgen in de status van een gemelde schade. We adviseren je in te loggen in plaats van met ons te bellen. Dit scheelt tijd en kan op elk moment wanneer het jou uitkomt.
Log in om de status te zien, 24/7
- 1Log in je OpGroen account
- 2Maak geen nieuwe schade aan, maar navigeer naar Mijn Schades via de link hieronder
- 3Als het nodig is, kan je documenten toevoegen via Bekijk dossier onder Mijn schades
- 4En door! Heb je een vraag over de behandeling? Gebruik dan de knop 'Verstuur bericht'.
Direct een nieuwe schade melden
In het geval van een nieuwe schade melding adviseren we je de onderstaande stappen te volgen

Geen noodgeval, wel direct schade melden
- 1Meld de schade in je account wanneer het jou uitkomt. 24/7, zonder wachtrij.
- 2Voeg direct foto's en bijlagen toe, dan kunnen wij je schade snel afhandelen.
- 3Volg zelf je schademelding en stel vragen wanneer je wilt.