Niet blij met je aankoop? Dit zijn je rechten

- Home
- Tips en inspiratie
- Financieel fit
- Niet blij met je aankoop? Dit zijn je rechten
Je kent het wel. Je koopt iets, maar het valt tegen. Of het gaat snel kapot.
Wat mag je dan verwachten van de verkoper? En wat moet je zelf doen? Wij leggen het uit.
Je product valt tegen
Kocht je iets online en blijkt het in het echt heel anders? Andere kleur, ander materiaal? Geen stress. Je mag je aankoop vaak binnen 14 dagen terugsturen, zonder reden. Dat geldt voor aankopen via internet, telefoon of aan de deur. Sommige winkels geven je zelfs langer. Let op: maatwerk of veilingen vallen hier niet onder. In de winkel gekocht? Dan gelden de retourregels van die winkel zelf. Soms is dat korter dan 14 dagen.
De verkoper aansprakelijk stellen
Gaat je aankoop kapot? Meld dit binnen 2 maanden bij de verkoper. Liefst schriftelijk en aangetekend, zodat je bewijs hebt. Geef de verkoper ook de kans om het op te lossen.
Ontbreekt er iets? Dan mag je eisen dat de verkoper dit aanvult. Is het defect? Vraag om reparatie of een vervangend product. De kosten zijn dan voor de verkoper.
Bewijzen dat het niet jouw schuld is
Gaat het product binnen 6 maanden kapot, dan wordt aangenomen dat het al defect was bij aankoop. De verkoper moet het dan oplossen. Is het later dan 6 maanden, dan moet jij aantonen dat het niet jouw schuld is. Als je dat kan, heb je recht op herstel of vervanging.
Kom je er samen niet uit?
Dan heb je verschillende opties:
- Stel de verkoper in gebreke: een laatste kans om het product te repareren of vervangen.
- Kies ervoor om de koop te ontbinden: jij stuurt het product terug en krijgt je geld terug (niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld bij een klein defect of na lang gebruik).
- Laat het zelf repareren en vraag de kosten terug (bespreek dit vooraf).
Als de verkoper niet meewerkt
Soms reageert de verkoper helemaal niet, of werkt hij niet mee. Dan kun je juridische stappen ondernemen. Is hij aangesloten bij De Geschillencommissie? Dien daar een klacht in. Anders kun je naar de rechter. Houd wel rekening met kosten. Met een rechtsbijstandverzekering krijg je vaak hulp en dekking. Neem contact op met je verzekeraar voordat je actie onderneemt, zodat zij met je kunnen meedenken en je goed kunnen adviseren.
- Home
- Tips en inspiratie
- Financieel fit
- Niet blij met je aankoop? Dit zijn je rechten