Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA-verzekerde personenauto’s

De keuze is aan jou

Je kan nu al bijna alle soorten schade melden bij OpGroen. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de allriskdekking van de autoverzekering. Bij de WA-dekking en de WA+ Beperkt cascodekking was dit nog niet zo: je moest materiele schade aan je eigen motorijtuig, waarvoor een ander aansprakelijk is, zelf verhalen op de ander zijn of haar verzekeraar.

Hier komt nu verandering in. Heb je geen allrisk dekking, maar wel een materiele schade door iemand anders veroorzaakt? Ook deze schade kan je voortaan bij OpGroen melden. Wij helpen je graag met de afwikkeling.

Dit biedt een aantal voordelen

Als je gebruik maakt van directe schadeafhandeling biedt dat een aantal voordelen:

  • Je hoeft niet meer uit te zoeken bij wie de ander verzekerd is of in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij wie aansprakelijk is. Wij nemen dit van je over.
  • Ook hoef je niet te wachten op je schade-uitkering. Pas nadat de schade is vastgesteld en (geheel of gedeeltelijk) is uitgekeerd aan jou, verhalen wij de schade bij de aansprakelijke verzekeraar.

Tevens staat er een breed netwerk aan schadeherstelbedrijven voor je klaar, waarbij je:

  • Recht hebt op gratis vervangend vervoer gedurende de reparatieperiode.
  • Garantie hebt op de uitgevoerde werkzaamheden.
  • Rechtstreekse afwikkeling van de schade (inclusief betaling) hebt met het herstelbedrijf. Als blijkt dat je auto niet meer te herstellen is (wij noemen dit totaal verlies), dan zorgt de hersteller ervoor dat de restanten verkocht worden aan een opkoper.

Vind een schadehersteller bij jou in de buurt

Je schadebehandelaar informeert je na beoordeling van het door beide partijen ondertekende schadeformulier of je gebruik kan maken van ons schadeherstel netwerk. De autoschadeherstelbedrijven bij jou in de buurt vind je op deze pagina.

De keuze is aan jou

Je bent niet verplicht om van deze regeling gebruik te maken. Je kunt er ook voor kiezen om de schade te melden op een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Of je kiest ervoor de schade zelf te verhalen op de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Wanneer komt je schade voor directe schadeafhandeling in aanmerking?

Zodra jij je schade meldt bij OpGroen, bepalen de schadebehandelaars wie aansprakelijk is en bepalen zij mede op basis een volledig ingevulde en door beide partijen ondertekend schadeformulier of de schade voor directe schadeafhandeling in aanmerking komt. Wij hebben voor jou op een rijtje gezet wanneer wij de schade wel of niet direct voor je kunnen afhandelen. 

Wanneer is de regeling van toepassing?  

  • Als er een botsing heeft plaatsgevonden tussen jouw personenauto en een ander motorrijtuig
  • Je hebt je personenauto zelf verzekerd voor WA of WA Beperkt Casco
  • Je hebt een door beide partijen ondertekend schadeformulier
  • Jij bent niet aansprakelijk voor de botsing. De bestuurder van het andere motorrijtuig is geheel of gedeeltelijk aansprakelijk voor de botsing
  • Zowel jouw personenauto als het andere motorrijtuig is voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW).

Wanneer is de regeling niet van toepassing

  • Er sprake is van letsel- en overlijdensschade
  • Als de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is
  • Als de aansprakelijkheid niet op voorhand komt vast te staan
  • Als de personenauto of het andere motorrijtuig een buitenlands kenteken heeft
  • Als er geen geldige WAM-verzekering is. Bijvoorbeeld omdat de dekking geschorst is na wanbetaling of als er sprake is van een toegestane WAM-uitsluiting
  • Als er meerdere partijen betrokken waren bij de botsing, bijvoorbeeld een kettingbotsing
  • Als het motorrijtuig waardoor je bent aangereden is verzekerd bij een verzekeraar die niet is aangesloten op de Directe Schadeafhandeling (bedrijfsregeling).

Wil je meer weten?

Raadpleeg dan onze uitgebreide Q&A voor aanvullende informatie.